Capcane si distrageri pe calea evolutiei

ascensiune maestrii spirituali

Un domeniu al limitarii care este deseori  trecut cu vederea de catre aspirantii la spiritualitate este acela al programarii sociale ale sistemelor de credinte, care este consecinta meme-urilor (presupuse stereotipuri  transmise prin sloganuri scurte si idei repetitive), ca si a propagandei zgomotoase si a  distorsiunii politice a implicatiilor faptelor. Acestea se propaga prin foarte abila si ascunsa seducere a vanitatii intelectuale (Dawkins 1992; Beck si Cowan 1996). Acest dezavantaj al vulnerabilitatii in fata retoricii a fost discutat pe larg in Adevar  vs. Falsitate (cap. 12 – autor D.R. Hawkins)

Ca oricine altcineva din societate, mintea aspirantului a fost si ea, involuntar programata. De multe ori acest lucru scapa atentiei daca nu a fost subliniat de catre Invatator. Numerosi  aspiranti adera la stereotipul pe care-l presupune “a fi spiritual”. De aceea se intilnesc deseori convingeri politice/sociale/intelectuale stereotipe care se cer a fi investigate ca programe ingenue.

Cautarea la modul serios a iluminarii inseamna adoptarea unei discipline foarte stricte care, drept urmare, se eschiveaza sa fie atrasa de miscari asa-zis spirituale, care in realitate sunt intrinsec politice prin natura si factiune. Tentatia de “a schimba lumea” pare atragatoare pentru idealismul naiv al al spiritualitatii interioare a  adolescentului si este depasita la maturitate. Natura vietii umane este consecinta automata a insusi nivelului constiintei umane globale. De aceea, pentru a fi de folos lumii este nevoie nu de schimbarea lumii, ci a propriei persoane, fiindca ceea ce individul devine exercita o anumita influenta in virtutea esentei sale (nonlineare) si nu a actiunilor sale (limitate si lineare). Scopul actiunii este de a-i controla pe altii. Forta (emotionala sau de alta natura) creeaza o forta de sens opus; puterea provenind din insusi nivelul nonlinear al constiintei.

Dreapta si ingusta-i calea deoarece, in lipsa disciplinei interioare, energia spirituala ajunge sa se imprastie spre diverse tentatii. Tacerea profunda este mai influenta si mai binefacatoare decat o avalansa de cuvinte si fapte redundante nascute din egoul spiritual si din rationalizarile sale banale. Retorica spirituala nu este decat tot o retorica si reprezinta o sofistica spirituala. Angajamentul fata de Iluminare modifica si reinterpreteaza rolurile sociale.

Exista numeroase grupuri spirituale, technici, practici si invataturi atragatoare, aberante, care sunt facute sa para seducatoare, sunt popularizate, colportate si chiar lansate pe piata literaturii de gen. Se mai practica si ademenirea prin prozelitism, reprezentari promotionale pop-culturale si emotionalitate vulcanica (Lewis 2001). Toate aceste tentatii inseamna cautarea unui castig prin promovarea lor. Dimpotriva, ceea ce este integru este auto-implinit si, prin urmare, nu are nevoie sa fie promovat agresiv.

Aspirantii nerabdatori, naivi, se pot lasa impresionati de opiniile si entuziasmul celor care frecventeaza grupuri spirituale atragatoare, diversioniste si pe liderii lor. Unii sunt impresionati de site-uri web, celebritati sau de asertiuni spirituale. Exista zeci de presupuse “avataruri” despre care unii isi imagineaza ca ar fi marii salvatori ai umanitatii (uneori pana la o anumita data, dinainte anuntata). Acestea calibreaza de obicei nu numai la un nivel scazut, ci uneori chiar sub  nivelul critic de Adevar. Acestei atractii i se adauga de multe ori pretentiile savarsirii unor bizarerii miraculoase si nefiresti. De aceea, nu este deloc neobisnuit pentru “infaptuitorii de miracole” foarte cunoscuti si inalt cotati sa calibreze la un nivel coborat. Este, asadar, mai bine sa evitati ciudateniile sau neverosimilul si sa va aduceti aminte ca, in contextul interpretarii cauza-efect, niciun “individ” nu infaptuieste miracole. Cu adevarat “miraculoasa” este aparitia, in realitate, a potentialitatii ca o consecinta a unui camp contextual global care include karma, in felul acesta miracolul neputand fi nici “cauzat” si nici asumat de o personalitate individuala.

La fel ca si cu stradania umana, exista o succesiune de niveluri de maturizare si de stapinire a nivelurilor progresive de complexitate, educatie, experienta si achizitie a deprinderilor si a cunoasterii. In stadiile tipurii ale cautarii adevarului se manifesta o vulnerabilitate la tentatia diverselor programe propagate si a personalitatilor, care tind sa devina o scena teatrala imbietoare pentru ispita mistica si magica. Exista “maestrii” abili care sustin chiar ca ar fi “mai presus de Iisus Hristos” si acumuleaza mari averi. Altii promoveaza diverse forme de sexualitate si chiar sesiuni de “sex sacru” cu liderul sectei. (Toti acesti indivizi calibreaza din ce in ce mai jos, cu toate ca unii dintre ei se situau la un nivel mult mai inalt la inceputul carierei lor).

La fel de imbietoare este ademenirrea seducatoare a “misterelor” si a calitatii de membru (contra cost) in grupuscule interne “selecte”, cu titlurile si privilegiile care le insotesc. Elemente comune acestor grupuscule mai sunt si supunerea si obedienta fata de lider, ca si o paleta variata de restrictii personale. Toate aceste distrageri lineare denota mai degraba caracterul special, decat manifestari rationale ale esentei.

Des intalnite mai sunt si pretentiile accederii la “alte dimensiuni” sau taramuri nemaiintalnite. Niciunele dintre caile, invatatorii sau organizatiile aberante nu calibreaza la un nivel acceptabil al adevarului si nicunele nu apar in lista invatatorilor spirituali si a invataturilor confirmate. Regula “caveat emptor” se aplica in mod evident si dupa aceasta se ghideaza cei intelepti.”

Extras din cartea „Descoperirea prezentei lui Dumnezeu“ de D.R. Hawkins

Nota explicativa:  expresia “caveat emptor” se foloseste in comert si inseamna, pe scurt, ca este obligatia cumparatorului sa se asigure de calitatea produsului pe care doreste sa si-l achizitioneze! In cazul nostru cred ca ce vrea Hawkins sa spuna in contextul intregului text ca daca dai peste un “guru fals” sau o practica mai putin folositoare este “greseala” ta ca te-ai lasat atras de “aparente stralucitoare” fara sa discerni cu chibzuire in ce te bagi…

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s