Stil de viaţă sănătos: Secretul longevităţii !

 

Îmbătrînirea este un fapt comun la toţi oamenii. Noi ne naştem, trăim, îmbătrânim şi murim. Totuşi, unii oameni îmbătrânesc mai încet, graţios şi sănătos, iar alţii mai rapid, însoţiţi de dureri şi debilităţi fizice.

Mulţi factori contribuie la ritmul îmbătrânirii: nivelul hormonilor, dieta, exerciţiile fizice, abuzul de alcool şi tutun, etc. Cât despre gene, ca o posibilă cauză a îmbătrânirii, se ştie că ADN-ul este cea mai importantă macromoleculă din organismul uman şi orice daună adusă acesteia reprezintă cauza fundamentală a îmbătrânirii premature sau a bolilor cronice degenerative.

Procesele care afectează ADN-ul încep din momentul contracepţiei şi se accentuează odată cu înaintarea în vârstă. Începem să îmbătrânim înainte de a ne naşte. ADN-ul este în permanenţă bombardat de radicalii liberi produşi de poluare, stres oxidativ, emoţii, etc. Îmbătrânirea poate fi un proces natural de înaintare în vârstă, sau poate fi determinată de anumite boli cauzate de alimentaţie, alcool, droguri, poluare. Nu poţi opri trecerea timpului, dar poţi controla într-o mare măsură felul cum te afectează. Sunt oameni care îmbătrânesc frumos, arătând cu 10-15 ani mai tineri şi plini de viaţă, dar şi invers, alţii care îmbătrânesc mai repede, plini de boli şi care arată cu 10 ani mai mult decât în realitate. La toate acestea contribuie şi zestrea genetică, dar într-o mult mai mare măsură factorii externi.

Sunt mai multe teorii privind îmbătrânirea. Una este cea a controlului genetic: modul în care îmbătrânim şi rapiditatea acestui proces ar fi codat în materialul nostru genetic. Altfel spus, moştenim de la strămoşi longevitatea şi anumite boli. Totuşi, anumite lucruri le putem evita dacă acţionăm în consecinţă. Mai ales că, studii recente arată că secretul longevităţii nu stă în gene, ci în stilul de viaţă sănătos.

O altă teorie este cea neuroendocrină, care susţine că, în timp, are loc o pierdere a sensibilităţii receptorilor la diverşi stimuli, ceea ce va afecta nivelul hormonilor din corp.

O a treia teorie este îmbătrânirea din cauza radicalilor liberi. Această teorie a fost propusă de dr. Denham Hartman şi arată că îmbătrânirea este rezultatul acumulărilor de schimbări datorate unor reacţii în corp iniţiate de molecule foarte reactive numite radicali liberi. Radicalii liberi şi precursorii acestora produşi în urma stresului oxidativ atacă celula umană, inclusiv ADN, producând mutaţii care accelerează foarte puternic procesul de distrugere a organismului, producând îmbătrânire, boli şi moarte. Zeci de mii de radicali liberi atacă celulele umane zilnic, producând mari daune acestora. Practic, peste 80 de boli sunt produse de radicalii liberi. Alimentaţia săracă în vitamine, minerale şi antioxidanţi permite producerea unei cantităţi enorme de radicali liberi care afectează puternic organismul.

O parte specială a protecţiei de radicalii liberi şi reziduurile oxidării este asigurată de acţiunea sinergică a unor elemente nutritive şi enzime specifice. Aceste substanţe se numesc antioxidanţi. Antioxidanţii sunt compuşi naturali ce au posibilitatea de a reduce efectele toxice ale radicalilor liberi, adică de a neutraliza moleculele de oxigen instabile, ajutând corpul să nu-şi distrugă celulele.

Multe fructe, vegetale, cereale şi uleiuri din vegetale conţin vitamine şi minerale, având calităţi antioxidante. Oricum, în zilele noastre atât de agitate, nu avem întotdeauna timpul şi posibilitatea să mâncăm ceea ce ne poate asigura o sănătate bună. Însă, există pe piaţă o serie de suplimenti nutritivi care oferă această posibilitate.

Sfaturi pentru a trăi mult si bine:

Pentru menţinerea sănătăţii

 

Mizaţi pe ceaiul verde

 Ceaiul verde este o băutură tradiţională în China, ţară care numără o mulţime de persoane trecute de 100 de ani. Cercetătorii de la „Medical College of Ohio” au descoperit, în 1997, că pe lângă antioxidanţii conţinuţi, ceaiul verde inhibă formarea şi dezvoltarea celulelor canceroase.

 Adoptaţi  un animal de companie

 Karen Allen, cercetător în medicină la Universitatea Buffalo (Statele Unite), afirmă că „animalele de companie joacă rolul de tampon asupra efectelor patogene ale stresului”. Un animal în casă înseamnă scăderea tensiunii arteriale şi a riscurilor unei boli cardiace.

 Descoperiţi algele tinereţii veşnice

Spirulina constituie, realmente, o sursă unică de oligoelemente şi de acizi graşi esenţiali, ale căror proprietăţi în prevenirea îmbătrânirii nu mai trebuie demonstrate. Rezultatul: o cură cu spirulină (capsule) aduce un surplus de tonus şi de vitalitate.

Apelati la… miere şi polen

Un studiu recent efectuat într-un spital din New York a demonstrat că mierea şi polenul apicol acţionează pozitiv asupra colesterolului şi a trigliceridelor din organismul uman. Peste toate, este de reţinut că speranţa de viaţă la apicultori este superioară celei a populaţiei în general.

Cruţaţi-vă partenerul/partenera de viaţă

5 la sută dintre cazurile de cancer pulmonar se datorează fumatului pasiv. Un studiu american a constatat o creştere cu 23 la sută a mortalităţii coronariene la bărbaţii nefumători căsătoriţi cu femei fumătoare.

Ţineţi sub control tensiunea arterială

Odată cu îmbătrânirea, tensiunea arterială afectează tot mai mult speranţa de viaţă. Prevenirea ei se bazează pe reguli de viaţă bine cunoscute: exerciţiile fizice, regimul alimentar echilibrat, sare cu măsură şi reducerea excesului de greutate.

Beţi apă suficientă

Cercetătorii au demonstrat că 1,5-2l de apă consumată zi de zi reduce cu 60 la sută riscul afecţiunilor cardiace.

Atenţie la insulină!

Hormon-cheie al metabolismului, adică al utilizării energiei alimentare, insulina accelerează procesul de îmbătrânire, atunci când este produsă în cantitate prea mare. Zahărul puţin vă menţine tineri, aşa că mâncaţi miere!

Supravegheaţi-vă ereditatea

Fiecare dintre noi este dotat cu o moştenire genetica pe care ar trebui să o studiem îndeaproape, pentru că prezentăm aceleaşi predispoziţii la boală ca şi părinţii sau bunicii noştri.

Spălaţi-vă des pe mâini

O igienă ireproşabilă a mâinilor (4 spălări pe zi) vă permite să contractaţi cu 25 la sută mai puţine guturaiuri şi cu 50 la sută mai puţine gastroenterite, comparativ cu persoanele care se spală pe mâini o singura dată pe zi.

Faceţi siesta

O echipă de cercetători de la Universitatea din Boston a demonstrat că o siestă făcută la mijlocul zilei poate face să dispară semnele de oboseală a creierului şi să sporească performanţele de memorie. Ei au constatat, de asemenea, o ameliorare cu 20 la sută a capacităţii de învăţare la persoanele care pot să doarmă în orele de prânz.

Evitaţi medicamentele combinate

Cardiacii care iau medicamente pentru inimă, dar şi aspirină, prezintă un risc de criză cardiacă mai mare cu 75 la sută decât cei care evită această combinaţie – arată un studiu efectuat recent în Scoţia, pe 7000 de subiecţi.

Înveliţi-vă când dormiţi

Conform unui studiu realizat la Universitatea din Lille, scăderea bruscă de temperatură sporeşte cu aproape 13 la sută riscul unei crize cardiace.

Curăţaţi tastatura calculatorului

Bacteriologii de la Universitatea din Arizona au constatat că tastatura unui computer utilizat de mai multe persoane conţine, în medie, 25.000 de germeni microbieni, de 300 de ori mai mult decât colacul toaletei de la o instituţie publică.

Testaţi unul din secretele sănătăţii, a lui Kneipp

Mergeţi cu picioarele goale prin iarba udă de rouă. Acest pastor din secolul 19, precursor al terapiilor alternative, făcea acest sport în fiecare dimineaţă, pentru antrenarea rezistenţei fizice.

Sfaturi privind alimentaţia

Un pahar de vin/zi

Pentru dr. Leonard Guarant, de la Institutul de tehnologie medicală din Massachusetts, consumul zilnic de vin (1 pahar/zi) prelungeşte speranţa de viaţă cu aproape 30 la sută. Resveratolul continut in struguri are efect puternic antioxidant si de regenerare, reintinerire. Exista si suplimenti alimentari cu un continut foarte mare de resveratol !

Limitaţi consumul de carne

De aproape 50 de ani, studiile epidemiologice atrag atenţia oamenilor de ştiinţă asupra anumitor patologii cronice asociate consumului de carne. La modul ideal, un adult n-ar trebui să mănânce mai mult de 120 g de carne de vită pe săptămână.

Consumaţi oţet de mere

Utilizarea ca remediu a oţetului de mere a fost popularizată de un medic american din Vermont, dr. Jarvis. Acesta a constatat longevitatea excepţională a persoanelor care-l consumau şi a început să-l prescrie pacienţilor săi, în doze moderate, datorită virtuţilor sale drenante. Foarte bun este oţetul de mere cu miere. Se găseşte în magazinele naturiste.

Mâncaţi ciocolată

Prestigiosul „British Medical Journal” a publicat recent un studiu efectuat pe 8.000 de subiecţi, demonstrând că la persoanele care au consumat o cantitate mică de ciocolată (între 1-3 tablete pe lună), riscul mortalităţii a fost mai scăzut cu 36 la sută decât la cei care nu au consumat ciocolată deloc.

Nu neglijaţi usturoiul

După ce au descoperit un număr foarte mare de centenari în comitatul Jinshan, specializat în cultura usturoiului, cercetătorii chinezi au ajuns la concluzia că acesta prelungeşte viaţa. Usturoiul are capacitatea de a reduce tensiunea arterială.

Consumaţi nuci, tofu şi fasole

Cercetătorii din Toronto au descoperit că la persoanele care au introdus, timp de o lună, în alimentaţia lor obişnuită nuci, tofu şi fasole, nivelul colesterolului a scăzut cu 30 la sută.

Nu săriţi peste micul dejun

La persoanele care obişnuiesc să mănânce dimineaţa, cazurile de obezitate sunt cu 44 la sută mai puţine decât la cele care se abţin şi încep ziua cu masa de prânz.

Consumaţi banane în fiecare zi

O banană pe zi aduce 400 mg de potasiu, care permite reducerea cu aproape 40 la sută a riscului unui atac cardiac!

Consumaţi mere în fiecare zi

La persoanele care cedează în mod regulat tentaţiei de a muşca dintr-un măr, riscurile unor boli cardiace sunt cu 30 la sută mai mici decât la persoanele care rezistă acestei tentaţii.

Consumaţi salată, zilnic

Frunzele de salată verde conţin luteină, o substanţă din familia carotenoidelor, puternici antioxidanţi. Luteina pare să joace un rol benefic pentru sănătatea inimii şi pentru sistemul imunitar.

Pentru un psihic mai puternic

Nu vă abţineţi de la plâns

Lacrimile permit evacuarea unui exces de tensiuni dăunătoare sănătăţii. Unii afirmă chiar că longevitatea femeilor s-ar datora capacităţii lor de a elimina toxinele plângând.

Îmbrăţişaţi copacii

Conform învăţăturii taoiste, copacii au efecte benefice asupra longevităţii: transformă energiile negative în energii pozitive. Strângând în braţe un copac, de preferinţă mesteacăn, vă reâncărcaţi cu energie vitală.

Fiţi sociabili

Activităţile sociale şi relaţionale îmbunătăţesc speranţa de viaţă: persoanele mai active social fumează mai puţin, mănâncă mai sănătos, fac regulat exerciţii fizice şi ştiu să se exprime mai bine decât persoanele inactive.

Priviţi partea bună a lucrurilor

Optimiştii trăiesc mai mult decât pesimiştii şi prezintă mai puţine riscuri de deces prematur. Fericirea şi optimismul par, de asemenea, sa sporească numărul celulelor noastre imunitare, armele cele mai eficiente ale organismului împotriva bolilor.

Recitaţi poezii

Cercetătorii elveţieni au demonstrat că persoanele care recită poezii câte o jumătate de oră în fiecare zi îşi reduc considerabil nivelul de stres şi riscurile unor maladii cardiace.

Studiaţi

Cercetătorii californieni au descoperit faptul că femeile cu bacalaureat sau studii superioare sunt mai puţin predispuse la bolile de inimă decât femeile mai puţin instruite.

Bizuiţi-vă pe inteligenţă

De curând, oamenii de ştiinţă englezi au publicat un studiu legat de relaţia dintre coeficientul de inteligenţă (IQ) şi longevitate. Conform rezultatelor prezentate pentru o perioadă de 60 de ani, indivizii cei mai inteligenţi au cele mai mari şanse să trăiască mai mult.

 Alături de plantele verzi

 Persoanele care locuiesc în zona rurală au o speranţă de viaţă superioară celei a orăşenilor. Un studiu al Centrului medical din Tokio a demonstrat că populaţia urbană care trăieşte în apropierea spaţiilor verzi îmbătrâneşte mai greu.

 Iubiţi-vă mama

 Un studiu al şcolii medicale de la Harvard a demonstrat că persoanele în relaţii „reci” cu mamele lor prezintă un risc cu 91 la sută mai ridicat de a contracta o boală gravă în viaţă.

 Fiţi credincioşi

 Practica regulata a credintei sporeşte speranţa de viaţă, conchide „Jurnalul internaţional de psihiatrie şi medicină”. Frecventarea lăcaşurilor de cult este deosebit de eficientă pentru destresarea organismului şi deculpabilizarea sufletului.

 Aşterneţi-vă sentimentele pe hîrtie

 Dr. Pamela Peeke, de la Universitatea din Baltimore: „Trei minute pentru a exprima câteva gânduri într-un jurnal sau câteva cuvinte adresate în scris unui prieten sunt suficiente pentru a calma stările de stres”. Dovada? După 4 luni de incitare la scris, 47 la sută dintre pacienţii astmatici aflaţi în tratamentul ei au manifestat o ameliorare a simptomelor.

 Mergeţi la teatru

 Vizionarea unui film, a unui spectacol de teatru sau prezenţa în sala de concerte ne ajută să trăim mai mult – acestea sunt concluziile unui studiu suedez realizat pe 12.000 de persoane. 36 la sută dintre pasionaţii de manifestări culturale au atins suta de ani, fiind încă în putere, pentru că aceste distracţii stimulează funcţionarea sistemului imunitar.

 Când visăm, intrăm în armonie cu noi înşine

 Conform neurologilor, visele servesc la stabilirea unor legături între amintirile înmagazinate de creier pe parcursul zilei şi amintirile mai vechi. Pentru psihanalişti, visele exprimă aspecte neglijate ale personalităţii noastre. În ambele cazuri, visarea este o cale de a fi în armonie cu noi înşine, deci de a evita irascibilitatea şi tulburările de comportament care pândesc persoanele private de somn. 

Aceste informaţii nu exclud şi nu înlocuiesc diagnosticul, tratamentul sau procedurile medicale. Practica REIKI reduce necesarul de medicamente sau intervenţii medicale prin efectele lor profilactice la persoanele sănătoase, iar la persoanele bolnave se vor combina sinergic cu procedurile medicale stabilite de medic sau terapiile complementare, prin amplificarea efectelor benefice şi diminuarea efectelor secundare datorită refacerii energiei de homeostazie.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s